Ahad, 22 Mei 2011

Trip Memancing penghujung Mei ini......

"Dah gatal tangan kamek tuk pok......" jerit jiran saya dua hari lepas sebaik saja saya angkat tangan menyapa setibanya saya kerumah petang tersebut. Begitulah gelisahnya hati seorang pemancing seperti kami apabila dah terlalu lama sangat tak turun kelaut. Seingat saya dah hampir 10 bulan tak pergi memancing ke laut.

"Kamek pun dah begegar tangan tuk kotan lamak gilak sik megang kail...." balas saya menyusuri susunan ayat gian yang tak keruan. Itulah hakikat penangan hobi memancing ni. Begitulah kami berdua terus bercerita tentang bab memancing hingga hampir mencecah ke magrib.

Semakin tak sabar rasanya menunggu 28 Mei, tarikh yang telah ditempah oleh jiran saya untuk menduga perairan Santubong keatas hingga ke tempat karang yang dikenali sebagai Trengganu yang khabarnya tenggiri batang sedang ligat bermain di kawasan tersebut. Begitu juga dengan ikan merah Red Emperor dan blokok serta ebek bersaiz bagak. Semuanya mengundang rindu di hati saya untuk mendengar bingit jeritan kekili joran ketika di sentap ikan berskala besar. Rindu juga untuk berlawan tarik tali dengan sang blokok ketika jigging yang merupakan cara terkini memancing yang telah diperkenalkan oleh orang Jepun dan semakin popular di sini.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan