Isnin, 23 Mei 2011

Gerakan Pendesak : Sudut Pandangan Ilmiah

Kita agak terkejut dengan suara-suara atau desas-desus yang bertiup sekitar bandar Kuching dan kawasan pinggirannya sejak kebelakangan ini. Suatu berita yang tak pernah terfikir akan berani untuk dilontarkan dari mulut rakyat negeri ini sejak awal kemerdekaan Malaysia. Suatu kemahuan yang dengan berani dilempar melalui rapat-rapat umum dan helaian-helaian 'pemplet' serta media yang tak bersempadan iaitu internet atau blog-blog.

"Betulkah cerita awak ni...." tanya saya kepada beberapa rakan yang turut terpanggil dengan gelombang tersebut iaitu desakan sesetengah pihak agar Ketua Menteri Sarawak melepaskan jawatan secepat mungkin.
"Ish......takkanlah sampai macam tu..." sergah saya lagi. Semacam tidak percaya perkara begini akan berkumandang di telinga rakyat Sarawak.......

Sudah lunturkah semangat kesetiaan kepada Raja dan Negara di kalangan kita.... atau apakah menjadi hak mutlak sepenuhnya rakyat atau yang dipimpin mempersoalkan pemimpin. Atau adakah ini yang dinamakan Hak Asasi Manusia yang diperjuangkan oleh barat yang kini meresap kedalam jiwa dan sanubari rakyat kita dari leluhur yang sekian lama terkenal dengan ketaatan kepada pemerintah.....?

Bercakap tentang ketaatan kepada pemimpin dari perspektif Sarawak, teringat di zaman ketika moyang saya masih hidup dulu saya masih ingat betapa beliau sangat menitik beratkan tentang apa saja yang berkaitan dengan arahan dari Queen Alizaberth. Ini menunjukkan betapa rakyat Sarawak sedari dulu telah dibentuk dengan baik. Begitu juga semasa zaman pemerintahan keluarga Brooke. (bersambung....)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan